sunnuntai 11. maaliskuuta 2012

Uusi vauhtipyörä

Rustasin dreijaan uuden vauhtipyörän. Edellinen oli muuten ok, mutta epäkeskoväli oli liian leveä. Epäkeskoväli on uusi sana. Betonipyörässä väli oli 8,5cm, mikä tarkoittaa sitä, että poljettavan kammen liike on noin 4 kertaa se. Se on aika paljon, tai iso kulma, tai kuinka sen sanoisi.

Betonipyörää ei oikein voi korjata, joten päätin rakentaa uuden. Vahingosta viisastuneena tein sellaisen, että säätäminen onnistuu myöhemmin, jos tarpeen. Eli materiaalina 15mm vaneri, jossa pinnat ovat koivua.

Ympyrän sahaaminen harpilla!
Painoksi tällä kertaa tiiliä. Tuossa näkyy epäkeskoväli.

Ruskealla puuöljyllä öljyttynä koivupintainen vaneri on aika kaunis materiaali.
Uusi epäkeskoväli on 5,5cm. Polkimen liike on varren päässä noin 20 cm, mikä tuntuu paljon rauhallisemmalta, mutta toisaalta voimaa ei saa niin helposti keskittäessä. Vauhtia sen sijaan saa helpommin enemmän, mutta sitä en niin tarvitse.

Vauhtipyörä on noin 10 kiloa kevyempi kuin edellinen, mutta sen en huomaa vaikuttavan mitään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti