Dreija NYT

Aika paljon tähän blogiin tullaan potkudreijan, polkudreijan, dreijan yms. rakentaminen tai tekeminen hakusanana. Tai paljon ja paljon, mutta useamman kertaa kuussa kumminkin. Vanhat sivut, joissa on dreijan tekovaiheita, ovat sikäli huonoja, että aika monta asiaa on mennyt uusiksi. Siksi teen blogiin uuden sivun, jossa on kuvia ja juttua dreijasta sellaisena kun se nyt, eli virheitä korjattuna.

Aikaisemmin on jo tullut höpötettyä uudesta vauhtipyörästä. Bilteman laakerit on myös vaihdettu pukkilaakereihin (3 kpl).  Yksi Bilteman laakeri jäi käyttöön kohtaan, jossa kampi kiinnitetään akseliin.

Tässä vähän kuvia ja selostusta muutoksista.


Pesuvati ei ole enää roiskeveden kerääjänä. Se oli lepru ja inhottava, eikä siihen voinut nojata tai ottaa tukea. Tein puusta (2"*6" höylätty mänty) puulaatikon, ja siihen pohjan vesivanerista. Nyt jos tekisin uudestaan, tekisin istujan pään vielä kapeammaksi, jotta dreijatessa pääsisi lähemmäs työtä. Puulaatikko on hyvin tiivis, ja öljyämällä siitä tuli vesitiivis. Se ei ole välttämätöntä, porasin pohjalevyyn reiän ja siitä putki veden keruuämpäriin. Ei ole mitään ilos kerätä vettä kaukaloon, on parempi että vesi valuu pois ja savi jää kaukaloon.
Reikä kaukalon pohjassa.
Akselisysteemi näyttää nyt tuolta:

Akselista sen verran, että on todella tärkeää, että yläosa on tukeva. Se sanelee sen, vipattaako dreijan levy vai ei. Minulla on käytössä 3 pukkilaakeria, yksi yläpäässä, toinen poikkipuussa ja kolmas vauhtipyörän alla. Kaksi ylintä pitää olla tukevasti, poikkipuu voisi tässä olla vielä tukevampi. Vauhtipyörän kanssa ei ole ihan niin tarkkaa.

Kammen kiinnitys porttisaranalla.

Yleiskuva toiselta puolelta.
Vielä on vähän tarvetta tukevoittaa rakennetta. Kun sitä aikansa polkee, alkaa rakenne löystyä. Siitä selviää kiristämällä muttereita. Alkuperäisessä suunnitelmassa on vinoja poikkipuita, ja ne olisivat hyviä rakennetta tukevoittamassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti