sunnuntai 17. heinäkuuta 2011

Laakerointi

Tämmöinen on vaikeata, kun ei oikein ole kokemusta... tuurilla ja talonpoikaisjärjellä.

Vauhtipyörä painaa 37 kiloa. Se on vähän yläkanttiin, tähtäsin noin 30 kiloon. Toisaalta vauhtipyörä on aika pieni, joten liike-energia on vähäisempi.

Vauhtipyörä tulee kakkosnelosen päälle. Kuulalaakerit eivät kestä painoa akselin suuntaisesti. Painon saa kantaa pari akselin pään alle tulevaa prikkaa. Sivuttaisliikkeen alapäässä estää kuulalaakeri.

Alinna iso aluslevy eli prikka.

Sen päälle tulee pienempi prikka. 

Sen päälle, mutta irti, tulee kuulalaakeri.

Kuulalaakeri laudanpalassa, jolla se pysyy paikallaan.


Video.. hohhoijaa, mutta olen ihan tyytyväinen laakerointiin. Äänetön, mitä nyt itse romaan kuulalaakerin kanssa. Ei suora todellakaan, mutta pitää olla yläpääkin kiinteä, ennen kuin siitä tietää haittaako se.

Voi olla että yksikin kuulalaakeri riittäisi akselin yläpäähän.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti